ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΙΑΙΤΕΣ

Κωδικός μαθήματος
ΥΠ16634
Μονάδες ECTS
3
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Ανδρέα-Πάολα Ρόχας Χιλ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις και Κλινική άσκηση

3

(2 ώρες Διαλέξεις και 1 ώρα Εργαστήριο)

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μάθημα Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός του μαθήματος είναι η παροχή γνώσεων των βασικών αρχών της διατροφής, των ενεργειακών και διατροφικών απαιτήσεων, του βιολογικού ρόλου και των επιπτώσεων έλλειψης και υπερφόρτωσης των βιταμινών και των ανόργανων στοιχείων. Επίσης, η κατανόηση της εφαρμογής των αρχών της διατροφής σε διαφορετικές φυσιολογικές και παθολογικές καταστάσεις.

Γενικό Μαθησιακό αποτέλεσμα:

Η κατανόηση της εφαρμογής των αρχών της διατροφής στα διάφορα στάδια της ζωής, καθώς και η εξοικείωση με τη διαδικασία διατροφικής φροντίδας σε ειδικές ομάδες πληθυσμού, σε ειδικά νοσήματα και η ανίχνευση του διατροφικού κινδύνου.

Ειδικά Μαθησιακά αποτελέσματα:

Η εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές αρχές διατροφής, στις λειτουργίες της πέψης της απορρόφησης και του μεταβολισμού των θρεπτικών συστατικών στο ανθρώπινο σώμα.

Η αναγνώριση των διατροφικών αναγκών του οργανισμού στα διάφορα στάδια της ζωής.

Η κατανόηση των διατροφικών θεραπευτικών εφαρμογών στην πρόληψη και τη θεραπεία κοινών νοσημάτων και διαταραχών.

Η γνωριμία με διαιτητικές συστάσεις για προβλήματα υγείας σε διάφορες ηλικιακές ομάδες.

Η αναγνώριση των σημείων και συμπτωμάτων διαιτητικών ανεπαρκειών.

Η εντόπιση καλών πηγών και διαθέσιμων κατάλληλων μορφών διατροφικών συμπληρωμάτων και η χρήση τους στην υγεία.

Η ανάλυση ειδικής δίαιτας σε ειδικές καταστάσεις.

 

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση ανάλυση και οργάνωση δεδομένων με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών.

Ατομική εργασία.

Ομαδικές εργαστηριακές εργασίες.

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.

Σχεδιασμός και διαχείριση νέων ερευνητικών ιδεών και η εφαρμογή τους στην νοσηλευτική πράξη.

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περιεχόμενο Μαθήματος

Διδακτικό θεωρητικό μέρος

Πέψη: απορρόφηση, μεταφορά και απέκκριση των θρεπτικών ουσιών.

Ενεργειακές απαιτήσεις και παράγοντες που τις καθορίζουν.

Υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λιπίδια, βιταμίνες, νερό και ανόργανα στοιχεία.

Διατροφή στην εγκυμοσύνη και το θηλασμό.

Διατροφή στην παιδική και εφηβική ηλικία.

Διατροφή στην ενήλικη ζωή και στους ηλικιωμένους.

Βασικές αρχές κλινικής διατροφής (ανίχνευση διατροφικού κινδύνου και αξιολόγηση ασθενούς).

Παχυσαρκία στην ενήλικη ζωή και παιδική παχυσαρκία.

Διατροφική φροντίδα στον Σακχαρώδη διαβήτη τύπου Ι και τύπου ΙΙ.

Διατροφική φροντίδα σε ειδικές παθολογικές καταστάσεις (Καρδιαγγειακά νοσήματα, χρόνια νεφρική νόσος, ηπατικά νοσήματα).

Διατροφική φροντίδα σε ειδικές παθολογικές καταστάσεις (Καχεξία, διατροφικές διαταραχές, ανορεξία).

Διατροφική φροντίδα σε ειδικές παθολογικές καταστάσεις (βαρέως πασχόντων ασθενών).

Διατροφική υποστήριξη στο νοσοκομείο.

 

Εργαστήριο

Ανθρωπομετρικές μετρήσεις σε ενήλικες και παιδιά.

Ανίχνευση διατροφικού κινδύνου και αξιολόγηση ασθενούς από διαφορετικές κλινικές (παίδων και ενηλίκων)

Υπολογισμός ενεργειακών και διατροφικών αναγκών.

Δημιουργία διαιτολογίου σε φυσιολογικές καταστάσεις.

Διαιτολόγιο σε ειδικές παθολογικές καταστάσεις (μελέτη περιπτώσεων)

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ. Διαλέξεις πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Παρουσιάσεις σε PowerPoint - Χρήση ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων για αναζήτηση βιβλιογραφίας και προσομοίωση βιολογικών μοντέλων. Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας με video διαδικτυακών μαθημάτων από ελληνικές και ξενόγλωσσες πανεπιστημιακές πηγές και μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class (αρχεία και επικοινωνία)

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα ΦόρτοςΕργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26 ώρες

Εργαστηριακές δραστηριότητες με φυσική παρουσία

(Φροντιστήρια, Χρήση ηλεκτρονικών βάσεων για αναζήτηση βιβλιογραφίας, Παρουσίαση εργασιών από τους φοιτητές και σχολιασμός)

 

13 ώρες

 

 

 

 

Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων (αυτοτελής) 30ώρες

Εκπόνηση εργασίας

(αυτοτελής)

6 ώρες

 

 

Σύνολο Μαθήματος 75ώρες (3 ECTS)

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

 

Η Αξιολόγηση του εργαστηρίου πραγματοποιείται:

α) με τις γραπτές αναφορές που παρουσιάζει ο φοιτητής, οι οποίες αναφέρονται στην μεθοδολογία του κάθε εργαστήριο και στα αποτελέσματα που έλαβε. .

Ο βαθμός του εργαστηρίου αποτελεί το 40% του τελικού βαθμού. Η παράδοση των αναφορών είναι προϋπόθεση για να συμμετέχει ο φοιτητής στην τελική γραπτή αξιολόγηση του μαθήματος.

Η ατομική εργασία είναι υποχρεωτική παρουσιάζεται και αξιολογείται προφορικά και αποτελεί το 10% του συνολικού βαθμού.

Η τελική γραπτή εξέταση είναι υποχρεωτική για όλους τους φοιτητές. Αποτελεί το 50% του τελικού βαθμού. Μπορεί να γίνει γραπτή, προφορική η ηλεκτρονική εξέταση.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Η Διατροφή στα Στάδια της Ζωής 2η έκδοση, Ζαμπέλας Αντώνιος Λεπτομέρειες Τύπος: Σύγγραμμα 68373281 Διαθέτης (Εκδότης): BROKENHILLPUBLISHERSLTD

Κλινική Διαιτολογία και Διατροφή με Στοιχεία Παθολογίας Συγγραφείς: Ζαμπέλας Α. ISBN: Τύπος: Σύγγραμμα 9789604892938 Διαθέτης (Εκδότης): BROKENHILLPUBLISHERSLTD

Η διατροφή στον κύκλο της ζωής, Judith E. Brown Τύπος: Σύγγραμμα50656916Διαθέτης (Εκδότης): ΛΑΓΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Ιστοσελίδες: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed, http://www.elsevier.com/online-tools/scopus